مکانیکال سیل

آب بند مکانیکی

ساخت مکانیکال سیل

آب بند مکانیکی

سیل یا آب‌بندها قطعاتی مکانیکی هستند که در سیستم‌های خاصی نظیر پمپ‌ها برای جلوگیری از نشت نایعات، جامدات و گازها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب این قطعه را با نام فیبروفنر یا مکانیکال سیل می‌شناسند. از مکانیکال سیل یا به‌عبارتی آب بند مکانیکی برای جلوگیری از نفوذ ذرات خارجی به سیستم‌های بسته لوله‌کشی و همچنین درون مخازن نیز استفاده می‌شود.
باتوجه به انواع مختلف آب بند مکانیکی و تکنولوژی و طراحی ساخت آن‌ها، قبل از انتخاب این قطعه باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید تا یک سیل مکانیکی متناسب با نیاز خود را تهیه کنید. مواردی که در انتخاب این آب بند باید مد نظر قرار گیرد، فشار، درجه حرارت، خورندگی هوای محیط، سرعت محور چرخنده، جنس سیل مکانیکی و مواردی از این قبیل هستند.
ساخت مکانیکال سیل

ساختار آب بند مکانیکی

مکانیکال سیل به قطعه‌ای گفته می‌شود که از دو سطح صاف، یکی ثابت و دیگری متحرک تشکیل می‌شود. محلی که آب‌بندی اتفاق می‌افتد، سطح تماس بین این دو سطح بوده که بر محور چرخش عمود است. سطح یا حلقه متحرک همراه با محور دوران کرده و یا به‌عبارتی می‌چرخد و بوسیله رینگ‌های آب‌بندی کمکی نظیر رینگ وی شکل یا آکاردئونی و ارینگ، روی محور قرار می‌گیرد.
این حلقه با سطح ثابت توسط نیروی فنر همیشه در تماس بوده و به تنظیم محوری اتوماتیک آب‌بند، با توجه به حرکت محور و همچنین میزان سای سطح مکانیکال سیل کمک می‌کند. برای پیدا کردن یک راهکار فنی مطمئن برای آب‌بندی سیستم‌های مکانیکی، شناخت صحیح فرآیند آب‌بندی، مقدار نشتی و در نهایت انتخاب یک آب بند مکانیکی که همیشه در دسترس باشد، از ضروریات است.
شرکت پارساسیل نوین صنعت ایرانیان یکی از معتبرترین مجموعه‌های عرضه‌کننده انواع آب بند مکانیکی در کشور است که این محصولات را برندهای معتبر و‌کیفیت بالا در در دسترس مشتری قرار داده است. شما می‌توانید برای خرید انواع آب بند مکانیکی به فروشگاه پارساسیل نوین صنعت ایرانیان مراجعه نمایید.

چگونگی به وجود آمدن سیل مکانیکی

ایده اولیه مکانیکال سیل برای آب‌بندی قسمت‌هایی که فشار سیال و به تبع آن سرعت محور بالا است، مطرح شد. در چنین شرایطی آب‌بندهای ساده و معمولی و واشرها جوابگو نبوده چرا که باید علاوه بر تحمل فشار بالای سیال، سرعت زیاد چرخش محور را نیز تحمل کنند، ضمن اینکه با پوسته ثابت نیز درگیر هستند.
در آب بندهای مکانیکی واشرها و سیل‌های کمکی در معرض چرخش سریع محور قرار نمی‌گیرند و درواقع وظیفه آن‌ها تحمل فشار سیالی است که از عبور و نشت آن بوسیله مکانیکال سیل جلوگیری می‌شود.
برای اینکه در غیاب فشار هیدرولیکی، سطوح همچنان با هم در ارتباط باشند، در ساختار این قطعه از فنر استفاده می‌کنند. فشاری که وارد می‌شود باید به قدری باشد که تحت هر شرایطی تماس بین سطوح را برقرار نگه دارد. البته این فشار نباید بیش از حالت استاندارد باشد چرا که عمر مفید آب بند مکانیکی را کاهش می‌دهد. در چنین شرایطی از فنرهای‌ مارپیچی نظیر فنر مارپیچی آکاردئونی و اجزای لاستیکی ارتجاعی نیز استفاده می‌شود.

مزایای آب بندهای مکانیکی

بهترین آب‌بندی در زمانیکه سرعت، فشار و دمای سیال زیاد است، توسط سیل مکانیکی امکان‌پذیر بوده و زمانیکه حداقل نشتی را از یک آب‌بند انتظار داربد، این سیل می‌تواند بهترین انتخاب باشد. مزایای استفاده از مکانیکال سیل عبارتند از:
1- جلوگیری از نشتی سیالات مختلف نظیر مواد گران‌قیمت، خطرناک و خورنده
2- به‌صرفه بودن و کاهش هزینه‌های نگهداری
3- جلوگیری از نشتی‌هایی که به پمپ و سایر تجهیزات جانبی آن صدمه می‌زند.
4- جلوگیری از نشتی‌هایی که موجب آسیب به یاتاقان‌ها شده و ایجاد زنگ زدگی و خوردگی در آن‌ها می‌کند.
5- عدم ایحاد سایش در بخش‌های مختلف یک پمپ به دلیل حضور سیل مکانیکی در آن
6- عدم نیاز به تعمیر و بررسی در بازه‌های زمانی کوتاه
7- با استفاده از آب بند مکانیکی زمان تعمیر و آب‌بندی مجدد پمپ کاهش می‌یابد.

انواع آب بند مکانیکی

با توجه به اینکه مکانیکال سیل بهترین انتخاب برای جلوگیری از نشتی سیالات به محیط سیستم است، باید در انتخاب مناسب‌ترین طرح آن برای سیستم خود دقت لازم را داشته باشید. مکانیکال سیل‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

1- آب بند مکانیکی چرخان

در این سیستم، چرخش فنرها یا آکاردئونی‌ها با چرخش شفت انجام می‌شود.

2- مکانیکال سیل ثابت

در این نوع سیل مکانیکی برعکس نوع متحرک، فنر و آکاردئونی با شفت نمی‌چرخد.

3- سیل‌های آکاردئونی فلزی

 افزایش دمای سیال معمولا برای مواردی که از آب‌بند الاستیومری استفاده شده است باعث بروز مشکل می‌شود، لذا در چنین مواردی سیب‌های آکاردئونی فلزی بهترین جایگزین خواهند بود. این آب‌بند در موارد زیر بیشترین کاربرد را دارد.
  • سیال‌های غیر نفتی
  • دمای محفظه آب‌بند به بیش از 200 درجه سانتی‌گراد برسد.
  • درجه حرارت‌های خیلی پایین

4- آب‌بندهای الاستیومری

این آب‌بند نیز برای شرایط خاصی که دمای سیال در حد تعادل است مناسب بوده و بهترین عملکرد را دارد.

5- آب‌بندهای تکی یا جفتی

این سیل‌ها در زمانیکه سیالات خطرناک یا گران‌قیمت هستند و یا هر محصولی که نیاز به محافظت ویژه دارد استفاده می‌شوند. اگر محصول شما از مواد زیر باشد، بهترین انتخاب برای جلوگیری از نشتی آن، آب بند جفتی است.
  • مواد سمی با گاز
  • مواد قابل اشتعال
  • مواد آلوده‌کننده
  • ترکیبات سرطان‌زا
  • سیال رادیواکتیو
  • مواد منفجره و سایر موارد

6- آب بند فشنگی

 این آب‌بند از سهولت نصب برخوردار بوده و بدون هیچ سختی و ایجاد مشکل در بار سطح سیل، تنظیم پروانه امکان‌پذیر است.
 علاوه بر موارد ذکر شده، آب‌بندهای مکانیکی دیگری نظیر آب‌بند شکاف‌دار، هیدرودبنامیک و هبدرو استاتیک به بازار عرضه شده‌اند که هرکدام برای جلوگیری از نشت یک سیال خاص مناسب هستند.
ساخت مکانیکال سیل

نتیجه‌گیری

 ما در این مقاله تلاش کردیم هر آنچه که لازم است درباره آب بند مکانیکی بدانید را مختصراً توضیح دهیم. سیل‌ مکانیکی همانطور که ذکر شد در انواع مختلف توسط برندهای معتبر نظیر سیل مکانیکی سیلیکونی بروگمن تولید و عرضه می‌شود.
شاید برایتان پیدا کردن یک شرکت یا فروشگاه که بتواند انواع لوازم یدکی پمپ را در بهترین کیفیت و با قیمت مناسب عرضه کند، به یک دغدغه تبدیل شده است. باوجود فروشگاه آنلاین پارساسیل نوین صنعت ایرانیان هیچ نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید.
این مجموعه انواع مختلف لوازم یدکی پمپ نظیر آب‌بندهای مکانیکی را با تنوع بال از برندهای معتبرا و کیفیت منحصربه‌فرد در دسترس مشتریان خود قرار داده تا با صرف زمان کم، قطعه مورد نظر خود را با قیمتی مناسب و به‌صرفه خریداری کنند. کافیست به سایت این فروشگاه مراجعه کنید و یک خرید بی‌نظیر را تجربه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *