مکانیکال سیل

ساخت مکانیکال سیل

ساخت مکانیکال سیل

توضیح درباره ساخت مکانیکال سیل

همه ما می‌دانیم که در پمپ‌ها اجزای مختلفی وجود دارد که هر یک عملکرد خاصی را برعهده دارند. یکی از مهم‌ترین اجزای پمپ‌ها، انواع مکانیکال سیل‌ها هستند که در تمامی انواع پمپ‌ها و حتی برخی از کمپرسورها استفاده می‌شوند.
به همین علت ساخت مکانیکال سیل‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و لازم است تا مورد بررسی قرار گیرد. مکانیکال سیل‌ها در انواع مختلفی موجود هستند و هر یک از آن‌ها به روش های مختلفی تولید و ساخته می‌شوند. در این مطلب می‌خواهیم اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما قرار دهیم.
ساخت مکانیکال سیل

مکانیکال سیل چیست ؟

مکانیکال سیل‌ که به آن‌ آب بند مکانیکی و نشت بند مکانیکی نیز می‌گویند، قطعه‌ای است که در جابه جایی  انواع سیالات گران قیمت، سمی و با درجه حرارت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه تا حدودی شبیه به فیبروفنر است و  همان طور که از نامش پیداست، از بروز نشتی در پمپ‌ها جلوگیری می‌کند و در این مورد نیز کاربرد دارد.
برای آشنایی بیشتر با این قطعه قصد داریم در ادامه اجزای آن را برای شما لیست کنیم. به این ترتیب هنگام خرید اطلاعات جامعی در اختیار خواهید داشت و محصول درجه یکی تهیه می‌کنید.

اجرای اصلی مکانیکال سیل

مکانیکال سیل یکی از قطعات بسیار کاربردی محسوب می‌شود که در ساخت آن، اجزای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه می‌توانید با اجزایی که در ساخت مکانیکال سیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند آشنا شوید:
  • فیس مکانیکال سیل

فیس مکانیکال یکی از اولین قسمت‌های مکانیکال سیل است که به طور مستقیم با سیال ارتباط دارد. فیس مکانیکال نیز به طور معمول از متریال‌های مختلفی مانند سیلیکون کارباید، کربن سرامیک، تنگستن کارباید جهت این جزء استفاده می‌شود که در مواد شیمیایی اسیدی و غیر اسیدی دارای کاربردهای خاصی هستند.
  • فنر

فنر، جزو یکی دیگر از اجزای مهم آب بند مکانیکی محسوب می‌شود. این بخش وظیفه دارد تا نیروی موردنیاز برای حفظ حرکت سطح آب بندی مکانیکی در تماس با سیال را ایجاد کند. فنر به آب بند این امکان را می‌دهد تا مکانیکال سیل با شرایط و فشار مختلف سازگاری داشته باشد.
  • قطعات چرخان و ثابت

در اغلب مکانیکال سیل‌‌ها به طور معمول بخش دوار یا متحرک به شافت پمپ اتصال داده می‌شود و چرخش آن با دوران شافت صورت می‌گیرد؛ این درحالی است که بخش ثابت مکانیکال سیل به محفظه یا بدنه پمپ وصل می‌شود. این دو بخش برای اینکه بتوانند آب بندی را حفظ کنند، به صورت هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند.
  • گسکت و اورینگ مکانیکال سیل

این قطعه به طور معمول از جنس پلاستیک و یا الاستومر است که وظیفه جلوگیری از نفوذ سیال همون گاز و یا مایعات به باقی تجهیزات و قطعات را برعهده دارد. در حالت کلی، واشر و یا گسکت و اورینگ این قطعه به دو مدل استاتیک و دینامیک تقسیم می‌شوند که هر کدام عملکرد و وظایف خاص خود را برعهده دارند.

مواد استفاده شده در ساخت مکانیکال سیل​

همان طور که بیان کردیم مکانیکال سیل جزو یکی از عناصر مهم در پمپ‌های صنعتی مانند پمپ اسکرو است. این قطعه به منظور جلوگبری از نشتی سیالات در اتصالات پمپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزایای این قطعه می‌توان به ایجاد پیوند قوی میان قطعات داخل پمپ اشاره کرد که موجب حفظ کارایی پمپ و جلوگیری از نشت سیالات پمپ صنعتی می‌شود.
از موادی که در ساخت مکانیکال سیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به سرامیک، سیلیکون کارباید اشاره کرد. ذغال و یا کربن نیز جزو یکی دیگر از مواد سازنده این محصول است. ابعاد و ساختار متفاوت نیز از جمله مشخصات فنی مکانیکال سیل محسوب می شود. این قطعه می‌تواند بر اساس دما، سرعت کاری پمپ صنعتی و نوع سیال تغییر کند.
استفاده از مکانیکال سیل در پمپ‌های صنعتی به عنوان یک مولفه اصلی، موجب افزایش عمر مفید پمپ، کاهش نیاز به تعمیرات پی در پی و کاهش نشتی سیالات می‌شود. مکانیکال سیل‌ها اهمیت زیادی دارند؛ چراکه نشتی سیالات نه تنها منابع را هدر می‌دهد، بلکه می‌تواند به محیط زیست نیز صدمه بزند.

نحوه ساخت مکانیکال سیل‌ها

همان طور که پیش‌تر نیز به این اشاره کردیم، مکانیکال سیل‌ها در انواع‌ مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها روش تولید خاص خود را دارند. به طور کلی در ابتدا برای ساخت مکانیکال سیل‌ها، اجزای مختلف این قطعه که پیش‌تر نیز آن‌ها را نام بردیم، تولید می‌شوند. در مرحله بعدی طراحی این قطعه انجام می‌گیرد. همان طور که می‌دانید برای تولید هر قطعه و محصولی نیاز به نقشه طراحی آن محصول داریم.
تولید مکانیکال سیل‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای تولید این قطعه نیز به یک نقشه طراحی نیازمند هستیم. پس از انجام مراحل طراحی و نقشه کشی به کارگاه‌های تولیدی انتقال داده می‌شوند. در کارگاه‌های تولیدی مراحل ساخت مکانیکال سیل‌ به طور کامل توسط تولید کنندگان انجام می‌گیرد و در نهایت مکانیکال سیل تولید و آماده مصرف می‌شود.
ساخت مکانیکال سیل

بهترین شرکت تولید کننده مکانیکال سیل‌ها

قبل از هرچیزی در نظر داشته باشید که انتخاب بهترین شرکت تولید کننده مکانیکال سیل‌ها یکی از مسائل بسیار مهم در خرید و تهیه این محصول  است که باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر بخواهیم یکی از برترین شرکت‌های تولیدکننده انواع مکانیکال سیل‌ در ایران را به شما معرفی کنیم، می توانیم شرکت پارساسیل نوین صنعت ایرانیان را نام ببریم.
پارساسیل نیز یکی از باسابقه‌ترین تولیدکنندگان انواع مکانیکال سیل‌های باکیفیت از جمله مکانیکال سیل‌های بروگمن و... در ایران است. این شرکت تولید کننده در ساخت  مکانیکال سیل‌ها از بهترین متریال‌های روز دنیا استفاده می‌کند و به همین علت محصولات تولیدی آن کیفیت منحصربه فردی دارند.
مکانیکال سیل‌های ما در شرکت پارساسیل از جمله بهترین مکانیکال سیل‌ها در ایران هستند که اکثر کاربران از خرید آن رضایت داشته‌اند. شما نیز برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی مندرج در سایت با مشاورین ما در تماس باشید.

جمع بندی

مکانیکال سیل‌ها در واقع یکی از پرکاربردترین قطعات در پمپ‌ها هستند و وظیفه مهمی را نیز به عهده دارند. این قطعه کاربردی در انواع مختلفی موجود است که هر یک کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند و به شکل‌های مختلفی نیز تولید و ساخته می‌شوند.
ساخت مکانیکال سیل‌ها در حقیقت یکی از فرآیندهای نسبتا پیچیده‌ای است که در کارگاه‌های تولید انجام می‌شود. اگر به دنبال باکیفیت‌ترین انواع مکانیکال سیل‌ها از جمله مکانیکال سیل‌های استیل در ایران هستید، ما در شرکت پارساسیل در خدمت شما هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *